söndag 25 mars 2018

Jultallrikar

Jultallriken börjar sin historia i Danmark. Företaget Bing och Grøndal var först ut med jultallriken år 1895 och Royal Copenhagen släppte sin första tallrik år 1908. Tallriken var redan från början målad i blått och vitt. På 20-talet fick tallrikarna från Royal Copenhagen sin blå kant som dock varierade. Från 30-talets mitt tillkom stjärnan med sina strålar överst på varje tallrik - den design som är kvar än idag.
Royal Copenhagens första jultallrik från 1908
I perioder har jultallriken varit otroligt populär. Samlarintresset tog fart efter andra världskriget och var fortsatt populär när jag själv var liten på 70-talet. När samlarintresset var som hetast stäpptes tallrikarna till midsommar och då gällde det att vara snabb om man ville ha en tallrik. De tog snabbt slut och runt jul såldes årets tallrikar dyrt av de som köpt på sig ett litet lager.

Katten från 1971 var min och haren från 1971 var min systers.

Våra första jultallrikar fick jag och min syster av farfar och farmor på 70-talet. Nu har intresset svalnat betydligt och de säljs billigt på loppis. Tallriken har dock spelat en stor roll i 1900-talets traditioner och finns i många hem. Har man en tallrik så tycker jag att man skall använda dem. Under hela december känns det speciellt att duka med dem. På julafton har de sin givna plats som silltallrik. Varje tallrik är unik och man har möjlighet att göra personliga dukningar genom att välja motiv efter gäst.


Samlingen som idag består av 17 tallrikar från 1970 till 1986.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar